Geng tekan-tekan :-]

Thursday, December 13, 2012

Layak ke aku???



Yea, betul la tajuk tu.  Layak kah aku? Layak untuk ape la pulak kan. Jangan risau, ni takde kena mengena dengan PRU akan datang, mahupun untuk apply loan peribadi. So kalau tak nak bace pun aku paham, tapi dah itu soalan yang selalu jadi punca nya member aku  yang sorang ni kusut, maka aku sedia menjawab. Tapi sebelum aku teruskan, aku nak korang semua faham punca kenapa wujud nya soalan pasal kelayakan ni.
Layak ni sebenarnya merujuk kepada status, situasi, atau tahap yang membolehkan sesuatu itu dilaksanakan. Kadang-kadang datang dari syarat-syarat manusia. Memang selalunye syarat dari manusia la kot.





Situasi 1
Gadis tu cantik la, aku tak layak kot dengan dia. Dah la aku tak hensem, duit pun takde, baju pun pinjam, seluar dalam pun mak ayah yang belikan lagi. Ish, tak mau la aku…

  • -         Ni la masalah kite. Takde konfiden langsung. Mane engkau tau ko tak layak. Ada ke cop kat dahi si gadis tu syarat-syarat untuk berdamping dengan dia? Cuba Tanya dulu, mane tau dia jenis low profile, kan pakage premium tu. Dah la comey, kalau yang mamat mesti la ensem kan, tak berkira pulak tu. Ntah-ntah si dia pun dah lame minat kat engkau. Tapi di sebabkan engkau punya confident level yang low bangat tu, dah melepas. Bukan jodoh la gamak nye…


Situasi 2
Ish, kenapa la dia ni baik sangat kat aku ni, dia tak tau ke aku ni bukan nye budak jahat. Elok aku jauhkan diri aku, aku tak layak untuk terima layanan yang baik dari orang macam dia sedangkan aku nie jahat na’uzubillah!

  • -          Ni pun satu hal jugak. Orang dah nak buat baik, terima je la. Jahat mane pun engkau tu, Allah lagi berhak tentukan yang kau ni layak ke tak dapat layanan yang baik. Sepatutnyer engkau kena la bersyukur, walaupun Mr. Set-Ton dah macam panel penasihat hidup ko, tapi kan ini peluang ko untuk berubah. Manusia tetap manusia. Tak lepas dari dosa. Tapi terpulang pada kita nak pilih yang mane, nak booking neraka siap-siap ke, or dah nekad nak cari jalan ke syurga…


Situasi 3
“Engkau tak layak dengan aku, dah la tak hensem, bawak moto cabuk jer, layan mat motokar jer”, kata Cik Endut kepada Encik Roy.

  • -          Wahai remaja-remaji sekalian, sedau-sedau la yang kita ni tak sempurna. Jangan dok sebok nak label orang layak ke tak. Kadang-kadang, harta dekat dunia ni pandai menipu penilaian kita, bukan kadang-kadang la, selalu la jugak kan. Tapi yang kita asik nak kena tipu tu kenape? Bukan ke kita ade akal fikiran. Mungkin poket kosong, tapi ilmu banyak. Buat nyer dia tu tahfiz, kan dah boleh jadi lampu suluh nak ke jalan yang benar. Untung dah ade yang boleh jadi imam dalam solat. Ish3…rugi tak berkenalan dulu, yea dak?

So, sebelum kita nak cakap kita ni layak ke tidak, jom muhasabah diri.
KITA TAK LAYAK UNTUK MELEBELKAN DIRI KITA NI LAYAK KE TAK ATAS SESUATU!
Percaya kepada ketentuan Allah. Kita ni manusia, yang perjalanannya telah ditetapkan. Tapi kita kena la usaha untuk memastikan jalan yang dah ready tu tak la susah sangat. Jangan dok mengharap jer tapi habuk pun tak mau usaha. Tokey balak pun, kalau tau tanam ja, tapi tak tau nak jual tang mana, tak kaya pun. Hang dok pikiak sampai bila pun tak da hasil. Ada peluang hang cantas ja. Orang nak cakap apa, lantak pi la sama depa na. Yang penting, kita tau limit, jangan hyper sangat na?
Sekian.

p/s: original skrip dalam English, so kalau aku salah taip, mintak maap je la yea…

No comments:

Post a Comment